Stel je nu eens voor dat je gebruik maakt van een website of een mobiele applicatie en dat elke klik, elke invoer, gevoelsmatig net zo lang duurt om te verwerken als het bakken van die taart. Je raakt wellicht gefrustreerd en laat je taak liggen. In de snelle wereld van nu eisen mensen snelle en efficiënte interacties. Dit eisen we vooral op het gebied van technologie.
De Doherty Threshold is een principe dat beschrijft hoe snel een computer of systeem moet reageren op de acties van een gebruiker om de productiviteit te maximaliseren. Volgens dit principe is een reactietijd van 400 milliseconden of minder ideaal. Als een computer of systeem binnen deze tijd reageert, ervaart de gebruiker het alsof de computer direct op zijn of haar commando's reageert. Dit zorgt voor een gevoel van controle en efficiëntie.
Waarom is 400 milliseconden zo belangrijk?
Onze hersenen zijn gewend aan snelle verwerking van informatie. Wanneer we een knop indrukken of op een link klikken, verwachten we vrijwel direct een reactie. Als die reactie uitblijft, raakt ons geduld op. Dit komt doordat onze aandachtsspanne beperkt is en we snel afgeleid raken. Deze trage interactie is niet alleen irritant, het is ook de grootste vijand van productiviteit
Als een computer langer dan 400 milliseconden nodig heeft om te reageren, leidt dit tot:
-
Verlies van focus: De gebruiker raakt afgeleid en vergeet waar hij of zij mee bezig was;
-
Verstoring van denkprocessen: Het wachten op een reactie onderbreekt de stroom van gedachten;
-
Frustratie: Een trage computer kan leiden tot irritatie en ontevredenheid.
De Doherty Threshold is de sleutel tot een positieve gebruikerservaring. Een snelle reactietijd zorgt voor tevreden gebruikers en verhoogt de productiviteit. De Doherty Threshold binnen UX-design gaat over het begrijpen van de menselijke perceptie van tijd en de effecten van de responstijd op gebruikersbetrokkenheid.
Denk aan bijvoorbeeld aan een toevoeging in een online winkelwagen. Het toevoegen van een product aan je winkelwagen en het zien van de bijgewerkte totaalprijs moet een naadloze ervaring zijn. Als er vertraging optreedt, kan dit de indruk wekken dat er iets mis is met het systeem.
Door gebruik te maken van visuele cues zoals laadanimaties en voortgangsbalken kunnen we de waargenomen responstijd van een gebruiker korter maken. Dit noemen ze ook wel de perceived performance. De perceived performance zorgt ervoor dat gebruikers het gevoel hebben dat een app of computer sneller reageert dan in werkelijkheid het geval is.
Google als schoolvoorbeeld
Google Search is een schoolvoorbeeld van hoe de Doherty Threshold in de praktijk wordt toegepast. Het moment dat je op 'Enter' drukt, begint een complex proces van het samenstellen van miljarden webpagina's, het rangschikken van de resultaten op relevantie en het weergeven van de meest relevante pagina's. Desondanks ervaart de gebruiker een bijna onmiddellijke respons.
Ook het offline spelletje Chrome Dino, dat automatisch start wanneer je internetverbinding wegvalt, is een mooi voorbeeld. Het simpele ontwerp en de snelle reacties zorgen ervoor dat je blijft spelen, zelfs als je geen toegang hebt tot het internet. Beide voorbeelden tonen aan hoe snelheid en responsiviteit cruciaal zijn voor een positieve gebruikerservaring.
De Doherty Threshold laat zien hoe belangrijk snelheid is in de digitale wereld. Door de reactietijd van computers te optimaliseren, kunnen we de productiviteit verhogen, fouten verminderen en de gebruikerservaring verbeteren. Dus, de volgende keer dat je een computer of applicatie gebruikt, bedenk dan dat die 400 milliseconden een wereld van verschil kunnen maken!
We kunnen je helpen!
Onze UX experts kijken graag een keer mee naar jouw digitale platform.
We brengen voor je in kaart hoe jij jouw platform kunt verbeteren.